Monday, April 16, 2018

Stanna hos mig

Utläst 180415: Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò


Hurra, vilken fantastisk bok! Den påminner mig i stilen om Chimamanda Agozi Adichie, som liksom Adébáyò är från Nigeria. Jag kanske borde läsa mera afrikansk litteratur. Det här är en skickligt skriven debutroman och författaren är litteraturvetare och litteraturskribent. Den afrikanska kulturen är väldigt långt från den västerländska, men det är ändå lätt att förstå människorna och varför de beter sig som de gör. Jag blev snabbt fängslad av romanen och vill ha mer av Adébáyò. Som tur är så hade jag en bok av Ferrante, som jag också sett fram emot, på tur så att inte tomheten blev alltför stor när jag läst ut denna pärla.


Yejide träffade sin man Akin 1985, när de studerade på universitetet. De var på bio och kunde inte sluta titta på varandra trots att Akin var där med sin flickvän. Han gjorde slut med henne samma kväll och uppvaktade Yejide. Äktenskapet är bra förutom att de inte kan få barn. Akins släkt är mycket bestämd och kräver att Akin ska skaffa sig en fru till. Yejide blir förtvivlad men kan inte förhindra den nya situationen med en annan kvinna. Dock tillåter hon inte att den andra frun ska bo i samma hus.


Stanna hos mig
https://www.adlibris.com/se/bok/stanna-hos-mig-9789164205049?campaignId=0824f6c9-cc05-44a7-852d-2ef14e949e25

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips!

Ylva said...

Det bästa jag läst på länge, faktiskt!