Thursday, February 01, 2018

Norra Latin

Utläst 180201: Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren


Jag blir lite förvånad över att jag tycker att det här är så fantastiskt bra, för det är egentligen inte alls min genre med magi, men jag tyckte jättemycket om Cirkeltrilogin som hon skrev ihop med Mats Strandberg så jag var sugen på att läsa denna. Jag tycker om att det, på samma sätt som i Cirkeln, är magi med vanliga ungdomar i nutid. Relationerna är viktiga och personporträtten väl genomtänkta och intressanta. Boken är 580 sidor lång, men lätt att läsa med ett flyt som jag inte varit med om på länge. Jag läste ut den idag innan jag gick till jobbet.


Tamar bor i Östersund men drömmer om att bli skådespelare och söker till teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. Det är inte lätt att vara sexton år och flytta ensam till en ny stad där man inte känner någon och ibland ångrar hon sitt val. Hon vet att hon kan hoppa av och komma hem till familjen igen, men det känns som ett misslyckande. Clea Borglund har varit känd sedan hon var liten och varit med i flera pjäser och TV-inspelningar. De två tjejerna med helt olika bakgrund hamnar i samma klass. Där går även Tim Helander, även han känd sedan födseln. Cleas mamma och Tims pappa är också skådespelare och känner varandra. Det är något märkligt med den gamla skolbyggnaden. Det går en sägen om att en hemsk händelse ska ha inträffat där på den tiden skolan var ett pojkläroverk. Tamar upplever några oförklarliga saker och börjar nysta i skolans historia.


Norra Latin
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9129688523

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

kanske läser jag denna

Ylva said...

Om du vill läsa en spännande ungdomsbok passar den.