Friday, November 17, 2017

Du känner mig så väl

Utläst 171116: Du känner mig så väl av David Levithan och Nina LaCour


Jag gillar allt som Levithan skriver och han brukar ha bra samarbeten som till exempel Nick & Norahs oändliga låtlista med Rachel Cohn. Jag har inte läst något av Nina LaCour innan men hon är också en känd amerikansk ungdomsförfattare och det här är den första boken av henne på svenska. Det här är en fin roman om kärlek, vänskap och hbtq-ungdomar. Även när personerna inte är helt sympatiska vill man att det ska gå bra för de flesta för man får veta varför de är som de är.


Mark och Kate har haft matte tillsammans och suttit bredvid varandra i ett år men aldrig egentligen pratat. Men en kväll springer de på varandra på stan. Stan är San Fransisco där de anordnar den årliga pridefestivalen. Mark och hans bästa kompis Ryan har ljugit för sina föräldrar att de sover över hos varandra, och smitit iväg från den trygga förorten till den lockande storstaden. Kate missar chansen att träffa Violet som hon är förälskad i fast de aldrig tidigare träffats och Mark är kär i Ryan som bara vill att de ska vara vänner. När Mark och Kate väl börjar umgås märker de mer och mer att de är som gjorda för att vara nära vänner.


Du känner mig så väl
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9177016726

No comments: