Monday, October 30, 2017

Dagar av ensamhet

Utläst 171028: Dagar av ensamhet av Elena Ferrante


Jag brukar läsa en bok i taget, men tyckte att Never let me go var så fruktansvärt tråkig så jag började på denna, som jag genast blev uppslukad av. Jag är en av alla som älskar Neapelkvartetten av Ferrante och är jätteglad över att de översatt hennes debutroman från 1992 till svenska. Det här är den första av tre löst sammanhållna kortromaner om kärlek och de andra ska utkomma på svenska nästa år. Jag tyckte först att det var komplicerat med alla namn i Min fantastiska väninna, men fastnade snabbt i boken då jag tycker mycket om språket och Neapelmiljön. I denna korta roman är det inte alls många personer och språket flyter på lätt, så jag rekommenderar den till dem som inte orkat ge sig på väninnan men är nyfikna på Ferrante, och såklart alla redan frälsta. Jag tycker att den är riktigt bra!


Olga är en 38 år gammal tvåbarnsmor i Turin. Hon blir helt chockad när maken Mario plötsligt överger familjen. Det är inte lätt att ställa om till att vara ensam mamma när hon inte har arbetat mer än några år för länge sedan. Olga har svårt att hålla ihop och kämpar mot galenskapen för hon måste ju ta hand om barnen. Det ljusnar en aning när hon börjar umgås med musikern i samma trappuppgång, men det är mest en hämndaktion mot Mario som träffat en mycket yngre kvinna.


Dagar av ensamhet
https://www.adlibris.com/se/bok/dagar-av-ensamhet-9789113076270

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

(jag ska precis hämta min)

Ylva said...

Hannele. God läsning!