Monday, September 11, 2017

Den som går på tigerstigar

Utläst 170909: Den som går på tigerstigar av Helena Thorfinn


Oj, oj, oj, vad jag tycker att den här är bra! Det är fortsättningen på debuten Innan floden tar oss som är gripande, men denna är ännu mer spännande! Jag tyckte först att det lät torrt och tråkigt med en bok om en svensk kvinna som arbetar för mänskliga rättigheter i Bangladesh, men personerna och relationerna gör hela historien. Jag blev upprörd och uppslukad och hade svårt att släppa känslorna och gå tillbaka till mitt vanliga liv när jag läste den och det är det bästa betyg en bok kan få.


Sofia och hennes familj åker tillbaka till Bangladesh efter en sommar i Sverige. Men det har blivit hårdare klimat i Dhaka efter ett terrordåd på en restaurang som de brukat besöka. Sofia fortsätter att jobba med mänskliga rättigheter och åker på en resa till olika polisstationer för att se hur de arbetar. Med på resan är Collin, en amerikan som hon först tycker är jobbig med en kvinnonedsättande syn, men sedan ofrivilligt dras till. När de fastnar tillsammans långt ute i ett träsk kommer de nära varandra.


Den som går på tigerstigar
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9113075160

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

en bok jag vill läsa

Ylva said...

Hannele. Om du har läst den första måste du läsa denna!