Thursday, May 18, 2017

Döden och pingvinen

Utläst 170517: Döden och pingvinen av Andrej Kurkov


Jag kan inte minnas att jag läst något av en ukrainsk författare tidigare och nu blev det ovanligt mycket Ukraina för mig i och med Eurovision Song Contest som avgjordes i lördags. Jo, nu kom jag att tänka på En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Martina Lewycka som har ukrainskt ursprung. Liksom den är Döden och pingvinen svart humoristisk och ganska snabbt köper jag det otroliga i att ha en pingvin hemma.


Viktor har levt ensam efter att hans flickvän lämnat honom. Han får en deprimerad kungspingvin från en djurpark och denna pingvin är länge hans enda sällskap. Det går dåligt med romanskrivandet som Viktor tänkt ägna sig åt och han tackar ja när det dyker upp ett jobberbjudande om att skriva dödsrunor i en tidning. Men Viktor märker snart att det är något mystiskt med dödsrunorna. De kända personerna han skriver om blir mördade eller dör på olika märkliga sätt. Chefen säger åt honom att det är bättre ju mindre han vet...


Døden og pingvinen
http://www.adlibris.com/se/bok/doden-og-pingvinen-9788202419370


Boken finns inte längre att köpa på svenska, men går att låna på bibliotek.

No comments: