Monday, April 03, 2017

Ett gott liv

Utläst 170331: Ett gott liv av Ann Heberlein


Heberlein har skrivit Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva som handlar om hur det var när hon tappade lusten att leva sitt vanliga gamla liv och flydde till Köpenhamn där hon tänkte ta livet av sig. Jag hörde henne föreläsa om den boken när hon skulle föreställa att vara frisk, men hon verkade fortfarande ganska skör. I den här boken beskriver hon tiden efteråt och hur hon nu försöker vara inställd på att leva vidare.


Heberlein är teologie doktor i etik och duktig på att argumentera, men det här blir ändå en ganska konstig beskrivning av hennes liv och hon tar tillbaka det mesta av det hon skrev i Jag vill inte dö. Vilket är synd, eftersom det är en bra bok. Jag orkar inte riktigt med smutskastandet av hennes redaktör, som jag redan har hört tillräckligt om. Hon tycker att hon blivit utnyttjad och tvingats åka runt och föreläsa om "självmordsboken" även när hon tröttnat på det och ville koncentrera sig på att vara frisk. Om man tror att det här är en självhjälpsbok blir man besviken.


Ett gott liv
http://www.adlibris.com/se/bok/ett-gott-liv-9789100126148

No comments: