Thursday, April 13, 2017

1989

Utläst 170412: 1989 av Linda Skugge och Sigrid Tollgård

Författarna är systrar och det här är deras första gemensamma roman. Jag har tidigare läst böcker och krönikor av Skugge som är en duktig skribent. Det är kul med 1989 för det finns många musikreferenser till låtar jag minns. Tyvärr fattar jag inte slutet. Jag börjar bli trött på att inte förstå böcker, jag vet inte om det är jag som är trög eller om det är meningen att det ska vara lite mystiskt.

År 2013 får ett par systrar veta att deras mamma blivit mördad. En annan kvinna har försvunnit och hittats död på samma ställe tidigare. Vi får tillbakablickar till påskarna i den lilla norska byn Optun, där några familjer firar tillsammans under åttiotalet. Ungdomarna Carl och Anna byter blandband med varandra.

1989 : leva eller överleva
http://www.adlibris.com/se/bok/1989-leva-eller-overleva-9789175790251

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

låter som intressant tidsskildring

Ylva said...

Hannele. Ja, det är kul med år man kan minnas själv och känna igen.