Monday, February 06, 2017

Fattigfällan

Utläst 170203: Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk


Jag trodde att jag läst böcker av Zweigbergk tidigare men har förväxlat henne med systern Helena. Nu vill jag läsa mer av Charlotta för den här var riktigt bra och väldigt upprörande. Jag vet en del om att trilla emellan olika instanser och att  kämpa med blanketter. Det har varit perioder då jag varit helt utan inkomst men klarat mig enbart för att mina föräldrar och senare min pojkvän/sambo/make hjälpt mig. När jag var deprimerad var det väldigt svårt att fylla i de dokument som behövdes för att lämna in till Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Jag var för frisk för att vara sjukskriven men för sjuk för att jobba. Lite samma problem beskrivs i Fattigfällan, men mycket, mycket värre, eftersom bokens Beata har skulder som växer för varje månad och ingen chans att ta sig ur den onda cirkeln.


Jag hörde Charlotta von Zweigbergk berätta om boken på kulturnatten i Växjö. 


Vi vill tro att det finns ett skyddsnät i Sverige som förhindrar att människor blir vräkta från sina hem och svälter. Det stämmer inte utan vem som helst kan bli fattig. Boken beskriver Beatas väg från egenföretagare till sjuk och utan möjlighet att arbeta. Historien är baserad på verkliga händelser, men namn, platser och annat är ändrade. Beata har företagarskatt och F-skattesedel för att kunna arbeta och betalar in 15 000 kronor i skatt varje månad. När hon går till Socialtjänsten för att få hjälp med att betala hyra och mat säger de att hon måste göra sig av med sin F-skatt och då kan hon inte längre ta nya uppdrag.


Fattigfällan
http://www.adlibris.com/se/bok/fattigfallan-9789170378799

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

det där med eget företag är lurigt

Ylva said...

Hannele. Mycket! Min man är företagare men de är åtminstone fem som är delägare så att inte hela smällen kommer på en person om det händer något.