Tuesday, November 22, 2016

Den danska älskarinnan

Utläst 161121: Den danska älskarinnan av Göran Magnusson


Jag fick en fråga från förlaget Hoi om jag ville ha ett recensionsexemplar av denna debutroman. Det ville jag då jag tyckte att det verkade kul att läsa om en bonde i Småland som skaffar sig en älskarinna från Köpenhamn. Vi har en liten gård i Småland och vänner/stuggrannar från Köpenhamn (dock inte älskarinnor) och det är mycket jag kan känna igen. Magnusson är agronom, copywriter och journalist och det märks att han känner väl till den värld han skriver om. Jag tyckte att slutet var en aning rumphugget, men det är för att det ska komma en fortsättning och nu vill jag läsa den också. Det är bra flyt i språket och spännande personligheter.


Erik Hammarström är en frånskild man utan barn. Han tröttnar på jobbet på jordbruksverket i Växjö och väljer att flytta hem till föräldragården Källetorp när hans pappa plötsligt dör i en olycka. Erik är van vid lantbruksskötsel sedan ungdomen men det finns ändå mycket nytt för honom att lära sig. Brodern Tore som räknat med att ärva gården och slå ihop den med sin egen blir till en början mycket besviken på Erik så av honom får han ingen hjälp. Erik hyr ut torpet på gården till en familj från Köpenhamn. Det uppstår en förbjuden attraktion mellan honom och danska Mette.


Den danska älskarinnan
http://www.adlibris.com/se/bok/den-danska-alskarinnan-9789176970164

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant blandning

Ylva said...

Hannele. Ja, och det händer oväntade saker.