Monday, October 17, 2016

Om jag var din tjej

Utläst 161015: Om jag var din tjej av Meredith Russo








Jag har kommit in i en period med böcker på HBTQ-tema (homo, bi, trans, queer). Det har kommit flera böcker om de ämnena nu och det är väldigt viktigt och angeläget! När jag var i Växjö på en bokträff med tema regnbågsböcker pratade vi om varför det kommer så många böcker just nu och vi trodde att det är dels för att det blivit mera accepterat med olika sexualiteter och dels att de som växt upp med olika läggningar har kommit i den åldern att de kan och vill berätta om det. Jag vill gärna förstå och få veta mer, men för mig är det fortfarande ovanligt med transpersoner och även fast jag tycker att jag är ganska öppen får jag tänka på hur jag behandlar elever på skolan och hoppas att jag inte gör någon ledsen på grund av till exempel felköning (att jag kanske utgår från att någon är tjej fast hen känner sig som kille). Den här romanen är riktigt bra och författaren har delvis baserat den på sitt eget liv.






Amanda är arton år och har haft en tuff uppväxt. Hon föddes som kille men har alltid känt sig som tjej. Efter att ha genomgått en könskorrigering har hon flyttat från sin mamma till sin pappa i en annan stad. Här ska hon börja om och kunna vara den hon vill. Hon är en väldigt vacker tjej och får snabbt vänner och beundrare. Hon kan inte tro att de verkligen tycker om henne på riktigt och när hon blir kär i Grant har hon svårt att stå emot, trots att hon lovat sig själv och sin pappa att hon ska vara försiktig. Hon vet inte om hon ska våga avslöja sin stora hemlighet för honom.


Om jag var din tjej
http://www.adlibris.com/se/bok/om-jag-var-din-tjej-9789187879166?campaignId=29151cda-3e83-45cb-ba3c-70d5e5d8a0fa

No comments: