Thursday, June 16, 2016

Min fantastiska väninna

Utläst 160615: Min fantastiska väninna av Elena Ferrante

Det här är den första delen i en mycket uppmärksammad serie skriven av en italiensk pseudonym. Jag har inte läst särskilt mycket italiensk litteratur, senast var det Stål av Silvia Avallone som även den var väldigt omskriven men som jag blev besviken på. Denna är dock värd all uppmärksamhet och jag faller in i hyllningskören. Det ska bli spännande att få fortsätta följa de båda väninnorna i Neapel! Den första boken handlar om flickornas barndom och tonår i 50-talets fattiga delar av Neapel.

Elena Greco är författare och bor i Turin. En dag får hon ett telefonsamtal från Rino, son till hennes gamla barndomsväninna, som berättar att hans mamma har försvunnit från sitt hem i Neapel. Hon vet att när Lila säger att hon ska försvinna så gör hon det ordentligt, utan att lämna några spår efter sig. Hon bestämmer sig för att skriva ned sina minnen om uppväxten och vänskapen och det är den berättelsen vi får här. De båda flickorna är väldigt olika men vänskapen består trots att Lila slutar skolan när hon är 14, börjar arbeta i faderns skomakeri och gifter sig redan vid 16 års ålder med Stefano Caracci som har en butik, medan Elena får fortsätta att studera vid läroverket.

Min fantastiska väninna
https://www.adlibris.com/se/bok/min-fantastiska-vaninna-9789113061719

No comments: