Friday, May 13, 2016

Jack

Utläst 160612: Jack av Christina Lindström

Alla vuxna tänker på Ulf Lundells Jack, men nu är det 40 år sedan den kom så ungdomar känner inte till den kopplingen. (Själv tänker jag på min döda morbror som jag aldrig har träffat, som kom från Norrköping och kallades Jacka!). Ett ovanligt namn, men passande på huvudpersonen. Det här är en riktigt bra ungdomsbok som jag tycker passar fint på gymnasiet, eftersom den handlar om gymnasister. Boken rekommenderas till 12-15-åringar av någon anledning. Jag kan tjata ihjäl mig om detta men det är så svårt att hitta böcker för gymnasiekillar som inte kan/vill läsa! Den här borde passa, tycker jag, som åtminstone kommer att tipsa om den. Jag får ont i magen av hur det låser sig för Jack. Nu sjunger Lundell i mitt huvud också (Stackars Jack, vad ska du göra med drömmen som sprack).

Jack är snygg och cool och populär. Killarna vill vara vän och tjejerna vill vara ihop med honom men samtidigt är många lite rädda för honom. Han har varit en mobbare men slutat med det och han är inte längre med i Nordiskt motstånd. En kväll möter han Freja på en fest. De träffas inne på toan och börjar prata. Freja är inte alls som de tjejer Jack brukar vara med, men hon har något särskilt som fascinerar honom. Jack försöker skaka av sig sitt gamla jag, men det dyker upp igen när det minst passar. Han måste lyckas övertyga Freja om att han är en bra person!

Jack
http://www.adlibris.com/se/bok/jack-9789132167096

No comments: