Monday, April 04, 2016

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv

Utläst 160403: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist

Det här är en verklighetsbaserad roman som är så sorglig så att det borde vara förbjudet! Ändå grät jag inte, som jag var inställd på, vare sig när jag hörde Tom själv berätta om den på litteraturkryssningen eller nu när jag läste boken. Jag kanske blev blockerad för att det är för hemskt. Hur som helst är allt väldigt väl beskrivet; hur Toms sambo Karin dör i akut leukemi strax efter att deras dotter fötts, hur han ensam får ta hand om flickan samtidigt som han måste brottas med sorgen och alla problem med myndigheter. Han står inte ens som far till barnet eftersom han och Karin inte hann gifta sig. Tom är poet vilket kan märkas i det exakta språket och förmågan att formulera det ofattbara.


Tom på litteraturkryssningen.

Tom och Karin väntade sitt första barn när Karin plötsligt blev allvarligt sjuk. Det som de först trodde var influensa visade sig vara akut leukemi. Dottern Livia föddes med kejsarsnitt och Tom gick mellan intensivvårdsavdelningen där Karin låg och neonatalen på Karolinska sjukhuset där deras för tidigt födda dotter vårdades. Hans familj och vänner kom också till sjukhuset men Karin hade sagt att all information skulle gå direkt till Tom och hon ville helst vara ensam med honom. Strax efter Karins död dog även Toms pappa.

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv
http://www.adlibris.com/se/bok/i-varje-ogonblick-ar-vi-fortfarande-vid-liv-9789127141261?campaignId=4a80e247-4308-4eab-8d5e-eeeab1a13405

No comments: