Monday, March 14, 2016

Kanske är det allt du behöver veta

Utläst 160313: Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart

En kollega ville att jag skulle läsa denna för att se vad jag tyckte. Det är en ungdomsbok som jag tycker passar för gymnasiet och uppåt och det är en ganska komplicerad historia. Först blev jag arg över den sista delen för jag tyckte att jag blivit lurad, men sedan tänkte jag efter och märkte att det bara var så att saker hade tagit en oväntad vändning och att det är väldigt smart berättat. Det är kärlek och sorg, smärta och förtvivlan.

Släkten Sinclair äger en egen paradisö där de har varsitt sommarhus. De fyra ungdomarna Cadence, Johnny, Mirren och Gat är bästa vänner under somrarna när de är på ön och umgås hela tiden, men resten av året hörs de knappt av. Deras mödrar, systrarna, är däremot inte lika sams. På ytan ser det bra ut men de bråkar om arvet. Någonting hemskt händer den femtonde sommaren när Cadence är där. Hon är med om en olycka och får svår minnesförlust. När hon kommer tillbaka till ön den sjuttonde sommaren vill ingen tala om för henne vad som egentligen hände utan hon ska få minnas i sin egen takt.

Kanske är det allt du behöver veta
http://www.adlibris.com/se/bok/kanske-ar-det-allt-du-behover-veta-9789187879012

No comments: