Tuesday, March 08, 2016

Född fenomenal

Utläst 160307: Född fenomenal av Josephine Bornebusch

Jag gillar Bornebusch som skådespelare i Solsidan, men har inte sett henne i så mycket annat. Dock blir jag alltid lite skeptisk när en kändis försöker sig på något annat än det hen är känd för, men det finns ju människor som är multibegåvade. Det här är en rolig ungdomsbok även om jag ibland irriteras över hur översmart huvudpersonen är. Den är lite överdriven, men det vänjer jag mig också snabbt vid. Det är befriande med en tjej som tar för sig och det behövs flera böcker för och om unga tjejer med bra självförtroende. Det här passar särskilt bra som boktips idag, på internationella kvinnodagen!

Rut är en tonårstjej som känner sig så mycket mer intelligent än alla andra. Det här är hennes dagbok under några höstmånader där man får läsa hennes tankar och upplevelser. Hon är fullständigt insnöad på andra världskriget och Anne Frank, har en bästa vän som är sexfixerad och en storebror som vinner pengar och tänker åka jorden runt. Killarna i klassen är bara barnsliga, men kanske Abbe ändå är lite intressant.

Född fenomenal
http://www.adlibris.com/se/bok/fodd-fenomenal-9789163878626

2 comments:

Hanneles bibliotek said...

verkar vara kul bok

Ylva said...

Hannele. Ja, uppfriskande med en bok om en ung tjej som inte bara har problem.