Friday, February 12, 2016

Då tänker jag på Sigrid

Utläst 160212: Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson

Ibland blir jag positivt överraskad av en bok, som visar sig vara så mycket mer än vad jag förväntat mig och det här är en sådan. Det är en debutbok som jag köpt i pocket men haft liggande länge, av olika anledningar. Det är svårt att förklara vad det är som är så bra, men det är mest språket jag fastnat för. Själva historien låter ganska banal, men jag tycker om vardagliga betraktelser och relationsromaner och vill gärna veta hur det ska gå för huvudpersonerna. Det är fint med norrländskan som präglar berättelsen och passar så väl in i beskrivningen av människorna i boken.

Hanna har ett bra jobb på en reklambyrå i Stockholm, men känner att hon är tvungen att sticka iväg från storstaden när hon börjat känna för mycket för sin älskare Henrik, som även är hennes kollega. Hon flyr till släktgården Storgårda i hembyn Gärningsberg i Jämtland. Huset står tomt men bär på en sorglig historia som hennes pappa inte gärna vill berätta om. Hanna börjar nysta i sitt och gårdens förflutna och försöker få liv i sin gamla dröm att måla.

Då tänker jag på Sigrid
http://www.adlibris.com/se/bok/da-tanker-jag-pa-sigrid-9789175031903

No comments: