Thursday, September 10, 2015

Polarnatt

Utläst 150909: Polarnatt av Frida Skybäck

Polarnatt är den andra delen i serien om systrarna Stiernfors som lever i Skåne på 1800-talet. Skybäck är språk- och historielärare och det märks att hon är väl påläst. Min enda invändning är att språket ibland känns för modernt; jag tror inte att man sa saker som "jag måste rusa" på 1800-talet, men det stör inte så mycket utan gör det snarare lättare för en nutida läsare att hänga med. Hon har kallats för en skånsk Jane Austen med tanke på sina historiska kärleksromaner och jag tycker om att läsa om svensk historia på det här sättet. Jag fick ett personligt mail från Frida som undrade om jag ville ha boken som recensionsexemplar och när den kom var den fint inlindad i ett ljusblått sidenband. Tack, snälla Frida för detta, jag blev jätteglad!

Elisabeth Stiernfors är den andra av systrarna som ska giftas bort och modern Märta tänker sig att det ska bli med friherren von Strauss. Tyvärr tycker inte Elisabeth alls om honom och när språkadjunkten Mathias Storm visar intresse har hon ett svårt val; Storm är fattig och kan kanske inte ge henne den standard hon är van vid. Storasyster Cecilia vantrivs på Apelgården och i äktenskapet med Jacques Rousseau. Han är visserligen nästan aldrig hemma, men det gör det också svårt för henne att sköta gården på egen hand.

Polarnatt
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9137144790

No comments: