Monday, June 22, 2015

Fangirl

Utläst 150621: Fangirl av Rainbow Rowell

Jag älskade Eleanor & Park som är den första boken av Rowell på svenska och denna är nästan lika bra! Båda är ungdomsböcker men jag tycker inte att det ska hindra vuxna från att läsa dem. Hon har skrivit flera böcker men det här är de som är översatta och jag hoppas att hennes övriga böcker också ska komma ut på svenska. Denna handlar om en tjej som skriver fanfiction, ett fenomen som jag inte alls förstår mig på. Jag läste en novell av en av våra riktigt begåvade elever en gång och blev jättebesviken över att den handlade om zombies i någon fantasyvärld och hade så svårt att begripa vad hon fascinerades av i fanfiction. Det enda som jag inte gillar i denna roman är just avsnitten ur fanfics och de stycken som ska vara ur böcker om Simon Snow men boken är så mycket mera; relationer, collegeliv, syskon och livet.

Cath är besatt av Simon Snow som är en känd karaktär i en serie fantasyböcker. Hon skriver fanfiction, egna berättelser om honom. Tvillingsystern Wren, som tidigare var medförfattare, har vuxit ifrån hela grejen och när de ska börja på college vill inte Wren att de ska dela rum. Cath undrar varför, för de har ju delat rum i arton år och det har gått bra, men Wren vill träffa nya vänner och starta ett helt nytt liv. Cath är inåtvänd och ogillar allt med att börja på nytt men börjar motvilligt prata med sin rumskamrat Reagan och hennes pojkvän Levi.

Fangirl
http://www.adlibris.com/se/bok/fangirl-9789150220773

No comments: