Monday, May 18, 2015

När förnuftet sover

Utläst 150514: När förnuftet sover av Inger Alfvén

En bra sak med att ha en mamma som jobbar på Röda korset är att hon tar hem böcker som hon tror att jag vill läsa och ofta prickar hon rätt. Jag älskade Elefantens öga av Alfvén och trots att jag inte kommer ihåg vad den handlade om vet jag att den var otroligt bra. Det här är ännu en författare jag läste allt av på 90-talet och sedan glömde bort, så nu finns det flera böcker av henne som jag borde läsa. Jag tycker om hennes språk och stil att beskriva saker så att det blir intressant utan att det händer särskilt mycket egentligen.

Ingeborg och Fabian har varit ett par väldigt länge, utåt sett lever de i ett lyckligt äktenskap men det ligger saker dolda under ytan. De lovade varandra uppriktighet redan på bröllopsnatten, något som naturligtvis är helt omöjligt att hålla. Ingeborg var välbetald advokat och försörjde familjen tills hon tvingades gå i pension när hon inte orkade med pressen längre. Fabian är författare och har också han varit framgångsrik, men nu var det länge sedan han fick en roman utgiven. Ingeborg har efter pensionen även haft hand om hushållet men efter ett olyckligt fall tänker Fabian att han ska ta hand om henne och hemmet. Det vill inte Ingeborg så hon låter dottern Kristina anställa en assistent, en ung flyktingkvinna som försöker få uppehållstillstånd.

När förnuftet sover : roman
http://www.adlibris.com/se/bok/nar-fornuftet-sover-roman-9789174291384

No comments: