Wednesday, April 29, 2015

Pixley Mapogo

Utläst 150429: Pixley Mapogo av Tore Renberg

Jag läste den här på originalspråk, eftersom den inte är översatt och jag tycker att det är roligt att läsa på norska. Böcker är svindyra i Norge men mamma köpte denna till mig i födelsedagspresent. Det är fjärde boken om Jarle Klepp. Han har hunnit bli 35 år gammal, men är i många avseenden fortfarande väldigt omogen. Det är mycket ångest i boken men den är även komisk emellanåt. Jag blir tokig på Jarle omväxlande med att jag tycker synd om honom.

Det är en fin sommardag år 2007 och det är musikfestival. Jarles allra största idoler genom tiderna, åttiotalsikonerna The Smiths, har återuppstått för en spelning. Jarle har fått som uppgift att recensera spelningen för en stor tidning. Men saker kommer emellan. Till exempel en våldsam kissnödighet och ett oväntat uppdykande av hans femtonåriga dotter Lotte och hennes pojkvän Pixley Mapogo. Jarle har alls inget emot afrikaner eller andra av främmande ursprung, men nu vill han skydda sin enda dotter.

Pixley Mapogo
http://www.adlibris.com/se/bok/pixley-mapogo-9788249506668


No comments: