Friday, April 24, 2015

Katherine-teorin

Utläst 150423: Katherine-teorin av John Green

Jag har läst allt som har översatts av John Green och det här är första gången jag är besviken. Boken skrevs redan 2006 och jag undrade varför den inte kommit på svenska förrän nu, men förstår det efter att jag läst den. Nu rider den på framgångsvågen efter Förr eller senare exploderar jag, som är en av de bästa ungdomsböcker jag läst, och de har fått förvillande lika omslag. Tyvärr blir jag mest irriterad på den här alltför otroliga historien om en nördkille som vill göra ekvationer av allting. Fotnoterna är bara störande, för att inte tala om matematikberäkningarna, och inte ens ordlekarna tilltalar mig.

Förr eller senare exploderar jag     Katherine-teorin
http://www.adlibris.com/se/bok/forr-eller-senare-exploderar-jag-9789175032573

http://www.adlibris.com/se/sok?q=katherine-teorin

Colin Singleton har en förmåga att bli tillsammans med tjejer som heter Katherine. Tyvärr har han inte lika lätt för att behålla dem. Han blir förkrossad när den nittonde Katherine dumpar honom och försöker hitta en matematisk formel som kan förutsäga förhållanden beroende på om man är en dumpare eller en som blir dumpad. Hans kompis Hassan ser att det gått för långt och tar med Colin på en roadtrip för att få annat att tänka på. De hamnar i den lilla orten Gutshot i Tennessee, där de träffar en tjej som heter Lindsey som också är väldigt speciell.


No comments: