Monday, March 30, 2015

Livet efter dig

Utläst 150328: Livet efter dig av Jojo Moyes

Äntligen har jag läst denna fantastiska bok som fått så mycket uppmärksamhet! Jag har tidigare läst Moyes Brudskeppet som också är väldigt bra och ska läsa mera av henne. Visserligen har jag bara två veckors erfarenhet som personlig assistent, ett sommarjobb åt en kvinna i rullstol som hade haft en stroke, men jag kan ändå känna igen mig i Louisa som helt utan liknande arbetslivserfarenhet får jobbet som assistent. Boken är sorglig och tänkvärd.

Louisa blir av med sitt jobb då kaféet hon arbetar på ska stänga. Det är i England under lågkonjunkturen och svårt att få nya jobb så hon söker alla som finns. Hon blir förvånad när hon helt utan erfarenhet får jobb som assistent åt Will som är totalförlamad. Det kommer fram att han behöver muntras upp så att han inte vill ta livet av sig. De är otroligt olika; Lou har bott i den lilla staden i hela sitt liv och har inga tankar på att ge sig av därifrån medan Will var en framgångsrik affärsman i London, med ett fartfyllt liv och vackra kvinnor tills en olycka vände upp och ned på alltihopa. Han är vresig och otrevlig mot Louisa som håller på att ge upp men tröstar sig med att hon bara fått anställning i ett halvår och försöker härda ut.

Livet efter dig
http://www.adlibris.com/se/bok/livet-efter-dig-9789187343032

No comments: