Monday, January 12, 2015

Människor som har haft fel

Utläst 150111: Människor som har haft fel av Kalle Lind

Jag roades mycket av de tidigare Människor som gått till överdrift och Människor det varit synd om och hade visst inte läst denna sista del i trilogin kom jag på när jag kunde välja den som vinst i en tävling jag varit med i, i kommunbibliotekets adventskalender. Kalle Lind är väldigt rolig och jag var och lyssnade på honom i höstas när han hade ett föredrag om svensk historia: "Vad varje svensk bör veta... men inga svenskar vet." Han har en ovanlig förmåga att leta reda på de mest fantastiska fakta om olika personer.


Även detta är på kommunbiblioteket som var fullsatt inför den annorlunda historielektionen.

Boken är indelad i kapitel som teatrala (Börje Ahlstedt och Allan Svensson), musikaliska (Anders "Moneybrother" Wendin och Göran Persson, för att han försökt sig på att skriva rap), mediala (Herbert Tingsten och nattchefen på Smålandsposten), religiösa (Runar Söögard) och män som heter Jan (Jan Guillou och Jan "Janne" Josefsson). Även om man inte har hört talas om personerna tidigare är det kul att läsa Linds skruvade betraktelser.

I förordet står det "Sviten är tänkt som ett litterärt svar på Ingmar Bergmans filmtrilogi "Såsom i en spegel" (1961), "Nattvardsgästerna" (1963) och "Tystnaden" (1963). Där Bergman utforskade Guds tystnad har jag utforskat människors envetna babbel."

No comments: