Wednesday, December 17, 2014

Dora Bruder

Utläst 141216: Dora Bruder av Patrick Modiano

Jag brukar inte vara intresserad av att läsa Nobelpristagare som ofta skriver för komplicerat och konstigt för mig men det här är en liten roman på drygt hundra sidor som inte är svårläst. Dock har jag försvårat läsningen genom att jag läst den under korta stunder på jobbet i en månad så jag har haft svårt att få sammanhang. Jag vill helst inte hålla på med en bok längre än en vecka för då blir det svårt att komma ihåg vad som händer, så kort minne har jag... Det är en blandning av fakta och fiktion som jag har lite svårt för. Men nu har jag läst årets Nobelpristagare och känner inte något behov av att läsa mera av honom. Det är inte den sortens bok som jag själv skulle valt utan det var att den fick priset som gjorde mig nyfiken. Den är absolut inte dålig, men jag tycker mest om rena romaner.

Den franske författaren Patrick Modiano såg en notis i en kvällstidning från 1941. Det här var 1988 och under de följande nio åren gjorde han efterforskningar om vad som hänt. Notisen som fångade hans intresse så mycket handlade om Dora Bruder, en femtonårig flicka som anmälts saknad av sina föräldrar. Familjen var judisk och levde i Paris som var ockuperat av tyskar. Han har försökt ta reda på så mycket som möjligt om Doras liv, från det att hon försvann i december 1941 tills hon blev transporterad från lägret Drancy i Paris till Auschwitz i september 1942.

Dora Bruder
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9186497413

No comments: