Monday, October 13, 2014

Världens viktigaste kyss

Utläst 141012: Världens viktigaste kyss av David Levithan

Jag skrev ett kul mail till Gilla böcker som lovat att skicka mig ett recensionsexemplar: "Jag väntar på Världens viktigaste kyss". Nu har jag fått den och så bra den är! De enda saker som jag inte riktigt gillar är det svenska omslaget, som är fult, och kören av män som dött i aids. Jag tycker inte att kören tillför något utan att den stoppar upp berättelsen och är förvirrande när det står "vi" och jag inte alltid fattar vad det syftar på. Levithan är alltid bra och han har skrivit flera böcker som inte översatts till svenska och som jag väntar på. Ofta handlar de om unga homosexuella killar och deras förhållanden.

Harry och Craig är inte längre tillsammans men fortfarande vänner och de bestämmer sig för att slå världsrekordet i längsta kyss. De ska stå upp i 32 timmar och inte släppa kontakten med varandras läppar för att det ska godkännas. Det samlas mängder av människor runt dem, både sådana som stöttar och andra som är motdemonstranter. Kyssen kablas ut på nätet och får tusentals följare. Förutom dessa två unga killar får vi följa Neil och Peter som funderar över sitt förhållande, Ryan och Avery som är på sin första dejt och Cooper som ser sitt liv falla sönder.

Världens viktigaste kyss
http://www.adlibris.com/se/bok/varldens-viktigaste-kyss-9789186634582

levithan_twoboyskissing
http://davidlevithan.com/books/two-boys-kissing/

No comments: