Monday, October 06, 2014

Americanah

Utläst 141005: Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie

Adichie är alltid väldigt bra och skriver om viktiga ämnen, så även denna gång. Jag har ett motstånd mot tjocka böcker men ibland tar jag tag i sådana som den här som är nästan 600 sidor lång, särskilt när det är författare jag gillar. Jag har nog inte riktigt fattat hur utbredd rasismen i USA är, tänker att de har så blandad befolkning att de borde bortse från hudfärg, men här får jag slående exempel på skillnaden mellan svart och vit.

Obinze och Ifemelu var unga i Nigeria på 1990-talet. Landet styrdes av en militärjunta och det var många som flyttade utomlands om de fick en chans. Ifemelu fick stipendium och flyttade till USA och tanken var att Obinze skulle komma efter men han fick inte visum. Efter en tid kom han i stället in i England i stället, men fick inte stanna där. De tappade kontakten men saknade varandra. Efter tretton år återses de när Ifemelu har flyttat tillbaka till Nigeria, men då är Obinze gift och pappa.

Americanah
http://www.adlibris.com/se/bok/americanah-9789174294064

No comments: