Saturday, May 17, 2014

Jag heter inte Miriam

Utläst 140516: Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Jag hörde Majgull berätta om boken på litteraturkryssningen i mars och då var den så ny så de hade fått med sig böcker direkt från tryckeriet till färjan!  Att höra henne berätta är alltid en upplevelse och jag har läst och tyckt om nästan alla hennes böcker. Hon har sagt i intervjuer att detta är den viktigaste romanen hon skrivit och att det är en historia som håller på att glömmas bort. Människorna är påhittade men Majgull har gjort mycket research om zigenare och koncentrationsläger. Det är en mycket angelägen och gripande bok!

Miriam är 85 år gammal. På sin födelsedag samlas familjen runt hennes säng när hon plötsligt utbrister att hon inte heter Miriam. De börjar undra om hon är dement, för hon har aldrig tidigare yppat ett ord om sin stora hemlighet. Att hon kom till Sverige som flykting från koncentrationsläger i Tyskland är känt, men att hon tagit en annan flickas identitet och bytt upp sig från zigenare till jude är det ingen som vet. Senare under födelsedagen tar hon en promenad med sondottern Camilla som frågar ut henne och äntligen berättar hon om sitt liv, sådant som hon de senaste 70 åren varit tyst om och försökt förtränga.

Jag heter inte Miriam
http://www.adlibris.com/se/bok/jag-heter-inte-miriam-9789173374668

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

inte läst boken än men lyssnade på Majgull Axelsson när hon var här

Ylva said...

Hannele. Författare säger ofta att den senaste boken är deras bästa, men i det här fallet tycker jag att det stämmer.

Hanneles bokparadis said...

Fabian sjölejon 1959 kan du köpa här för 60 kronor:

http://www.bokborsen.se/Inga-Lindsj%C3%B6/Fabian-Sj%C3%B6lejon/3289242

Ylva said...

Hannele. Åh, min gamle käre Fabian! Tack!