Thursday, April 10, 2014

Eleanor & Park

Utläst 140410: Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Det enda jag har att invända mot den här boken är att omslaget är trist och svårt att skilja från det engelska (vilket jag gärna vill kunna göra snabbt på skolbiblioteket). Jag tycker det är så fult att skriva namn med liten begynnelsebokstav och framsidan är blek och intetsägande. Det är så synd eftersom det är en av de bästa ungdomsböckerna jag läst på länge och nu kommer det ändå att bli svårt att sälja in den hos gymnasisterna. Jag har både gråtit och känt lycka för bokens huvudpersoner.

Eleanor och Park är sexton år och bor i Omaha i USA. De känner inte varandra men Eleanor är tvungen att sitta någonstans på skolbussen och hamnar bredvid Park. Till en början ser han henne på samma sätt som alla andra. Hon har ett enormt rött hår och helt fel kläder. Parks mamma är från Korea så han är halvasiat och har alltid känt sig annorlunda. När han märker att Eleanor smygläser serietidningarna han har med sig låter han henne låna hem dem. Sakta utvecklas en stor kärlek mellan dem mot alla odds.

Eleanor & Park
http://www.adlibris.com/se/bok/eleanor-park-9789150220339

2 comments:

Madde said...

Tyckte denna boken var jättebra!

Ylva said...

Madde! Ja, jag älskar den! Håller med dig om att det är så fina människor.