Tuesday, March 25, 2014

Bridget Jones: Mad about the boy

Utläst 140325: Bridget Jones: Mad about the boy av Helen Fielding

Jag, liksom så många andra kvinnor, föll för Bridget Jones som dök upp första gången 1996. Nästan tjugo år senare kommer den tredje boken om henne och jag var rädd att jag inte skulle tycka så mycket om henne längre. Det lät mest jobbigt att hon fortfarande räknar kalorier men har lagt till twitter och sms i sin dagbok. Men! Det funkar och är faktiskt komiskt. Jag skulle reagera likadant om jag tvingades ut i dejtingdjungeln nu, jag vet ju hur jag blir om jag väntar på ett mail eller sms. (När jag träffade maken hade han just skaffat mobiltelefon och hade personsökare (!) och gjorde lumpen i flottan och det var riktigt svårt att nå honom när han var ute till sjöss. Jag bodde hos mina föräldrar och nåddes enbart via hemtelefonen. Detta var för övrigt också 1996.) Den här boken är både rolig och sorglig, och väldigt bra tycker jag!

Bridget är tillbaka. Hon är över femtio år, tvåbarnsmamma och änka. Efter fem år bestämmer vännerna att hon har sörjt färdigt sin man och måste börja dejta igen. De hjälper henne att lägga ut en profil på olika dejtingsajter. Dessutom börjar hon twittra men blir mycket besviken när hon inte får några följare. Hon hamnar i de mest absurda situationer som till exempel när hon inte vet hur hon ska göra då hennes väninna fyller sextio samma dag som hennes pojkvän fyller trettio.
Bridget Jones : mad about the boy
http://www.adlibris.com/se/bok/bridget-jones-mad-about-the-boy-9789137142074

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

läste nyss recension i Göteborgs-Posten

Ylva said...

Hannele. Ska kolla om jag kan hitta den. Har mest sett bra kritik på bokbloggar.