Saturday, February 15, 2014

Och du ska kalla dig man

Utläst 140215: Och du ska kalla dig man av Johnny Martinsson

Det här är inte min typ av bok riktigt, en BOATS (based on a true story), och det står på insidesfliken att känslorna är sanna men att platser, människor och situationer är fiktion. Då är det mest en roman, tycker jag. Ämnet att även män kan bli misshandlade i relationer är intressant och viktigt och Martinsson är själv psykolog så texten är övertygande, men det är en del saker som skaver och stör läsningen. Det är ett besynnerligt språk och många onödiga grammatikfel så det hade behövts en redaktör som rensat mera i manuset. Här är ett exempel:

Visst fanns det både terrass och pool, men det fanns ingenting som skulle få åtminstone mig att kliva ner i den. Inte utan omedelbar tillgång till saniteringsmedel. Vi släppte det och konstaterade att övriga faciliteter verkade hålla högre klass vilket gjorde oss muntrare till sinnes när vi äntrade stadens gator i jakt på en sen middag, i spansk stil.
(Sid. 83)

Johan är psykolog och känner till hur det mänskliga psyket fungerar. Ändå faller han handlöst för Emma, som snabbt visar sig vara en psykopat. När man blir förälskad hjälper det inte vad andra säger och man innerst inne själv vet. Han sjunker djupare och djupare och låter Emma behandla honom hur som helst. Han vill ju bara att allt ska vara bra och när de har det fint tillsammans är det fantastiskt. Det är en passion mellan dem som är värd allt. Åtminstone är det vad Johan försöker intala sig själv när han hela tiden återvänder trots att Emma bara utnyttjar honom.

Och du ska kalla_omsl
http://www.blue.se/bocker/och-du-ska-kalla-dig-man

2 comments:

Anonymous said...

Hoppar nog den boken då inte för att jag hade planer att läsa den.
Mia

Ylva said...

Mia. Ja, gör det. Jag ville tycka om den för jag tyckte att det var kul att de frågade om jag ville ha ett recex och sympatiskt med ett litet förlag på Krukmakargatan, där min bror bott, i Stockholm + att jag fick boken signerad av författaren som ser trevlig ut på bild.