Sunday, February 23, 2014

Inte riktigt lika viktigt?

Utläst 140223: Inte riktigt lika viktigt? Om kvinnliga musiker och glömd musik av Marie Selander

Jag är naturligtvis feminist på det sättet att jag tycker att alla ska ha samma rättigheter, men jag brukar inte orka engagera mig så mycket. När jag har kompisar som vill att en tjej ska vinna Idol för att det det vore roligt med en kvinnlig vinnare kan jag inte hålla med riktigt utan vill ju att den jag gillar bäst ska vinna oavsett kön. Jag råkar gilla musik på svenska med män särskilt mycket, men uppskattar även många kvinnliga musiker. Den här boken tycker jag är intressant för den beskriver verkligen den uppförsbacke kvinnliga musiker fortfarande jobbar i och det är mycket jag inte tänkt på och vetat om, som exempelvis att Robyn ofta blir kontaktad av media "för att de vill ha med en kvinna" och om inte hon kan ställa upp så blir det ingen kvinnlig medverkan. De säger att det inte gick att få tag i en kvinna, trots att det finns mängder av duktiga kvinnliga musiker som säkert gärna skulle vara med i olika debatter.

Marie Selander började spela med den så kallade tjejgruppen Nursery Rhymes i mitten av 60-talet. Man sa att "de var söta men kunde spela ändå". Femtio år senare är det inte mycket som har förändrats vad det gäller synen på kvinnor som håller på med musik. I den här boken lyfts kvinnor från olika genrer och tider fram och genusforskning diskuteras.

Inte riktigt lika viktigt?: om kvinnliga musiker och glömd musik
http://www.adlibris.com/se/bok/inte-riktigt-lika-viktigt-om-kvinnliga-musiker-och-glomd-musik-9789178448371

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tänk att det var så stor skillnad

Ylva said...

Hannele. Ja, jag hade inte riktigt fattat det innan! Så dumt!