Friday, January 17, 2014

När skruven dras åt

Utläst 140117: När skruven dras åt av Henry James

Jag är inte så intresserad av övernaturliga berättelser och tycker inte om att bli skrämd av vare sig böcker, film eller något annat. Eftersom jag är känslig och hade svårt att sova till exempel när jag läste ungdomsboken Hungerspelen brukar jag undvika otäcka böcker. Men den här boken fick jag i julklapp och då ville jag ju läsa den. Henry James (1843-1916) var från New York och "tillhör den anglosaxiska sekelskifteslitteraturens viktigaste namn" enligt baksidestexten. Jag förväntade mig en riktigt läskig spökhistoria och blev förvånad när jag faktiskt inte blev rädd alls. Berättelsen är spännande, men det är så mycket som inte beskrivs och som jag är nyfiken på.

En ung kvinna börjar arbeta som guvernant på ett gods utanför London. Hon ska ta hand om ett par föräldralösa syskon, Miles och Flora. Barnen är nästan onaturligt skötsamma och underbara och de fattar genast tycke för sin nya guvernant. Efter en kort tid börjar den unga kvinnan se mystiska gestalter dyka upp på godset och frågar ut husföreståndarinnan vilka de kan vara.

När skruven dras åt
http://www.adlibris.com/se/bok/nar-skruven-dras-at-9789174990935

No comments: