Friday, October 04, 2013

Fördelarna med en kollaps

Utläst 131003: Fördelarna med en kollaps av Jonathan Tropper

Jag har läst allt som finns översatt av Tropper och det kommer jag att fortsätta med. Jag tycker om hans sätt att skriva roligt om allvarliga saker. Men denna gång känns det allvarligare än vanligt och jag skrattar inte en enda gång men ler lite emellanåt. Jag håller inte med titeln om att det finns fördelar med en kollaps. Antagligen syftar det på att huvudpersonen Silver plötsligt kan säga saker vanliga människor bara tänker, men det försätter honom nästan enbart i jobbiga situationer när han börjar prata omedvetet.

Silver är frånskild, småfet, före detta trummis i ett band. Att det är sju år sedan de delade på sig hindrar inte Silver från att hoppas på att han ska få tillbaka frun men nu ska hon gifta sig med Rich och han börjar inse att det är kört mellan dem. Deras tonårsdotter blir gravid och Silver har inga goda råd att ge henne. Han är mest förundrad över att hon fortfarande vill träffa honom fast han är ett svin. När han får en mindre stroke vill han inte genomgå den operation som kan rädda livet på honom och hans vänner och gamla familj försöker på olika sätt att övertala honom.

Fördelarna med en kollaps
http://www.adlibris.com/se/bok/fordelarna-med-en-kollaps-9789186634438

No comments: