Monday, July 22, 2013

Hon är inte jag

Utläst 130711: Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh

Det här är en så kallad självbiografisk roman. Golnaz är född 1983 och 2004 var hon den första med invandrarbakgrund som valdes till kårordförande på Handelshögskolan. Hon hade stora krav på sig från sin pappa men mest från sig själv på att vara bäst, något som inte var värt det när hon tappade bort sig själv mitt i all prestationsstress. Jag blir imponerad av hennes intelligens och järnstarka vilja och ledsen när jag ser hur hon använder dem.

På 80-talet flydde en familj med en liten flicka från Iran till Sverige. Familjen siktar på en ljus framtid i det nya landet och vet att det krävs hårt arbete för att lyckas. Det är svårt att bli accepterad som en "riktig svensk" hur bra betyg flickan än får. Hon går ut gymnasiet med toppbetyg och blir kårordförande på Sveriges mest utpräglade elitskola. Men hon mår inte bra.

Hon är inte jag
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146221794

No comments: