Monday, June 03, 2013

Oppositionspartiet

Utläst 130602: Oppositionspartiet av Gun-Britt Sundström

Jag tyckte väldigt mycket om Maken, som är tjockare än böcker jag vanligtvis läser (550 sidor) och jag gillar även denna som däremot är en kort liten sak på knappa 200 sidor. Tyvärr är jag inte säker på att dagens ungdomar kan förstå den riktigt. Ibland pratar bokens personer med så interna ord så de knappt hänger med själva och säger saker som: "Borde vi inte raffa till oss och jippa på abiturientskivan?" Jag tycker inte att 60-talet är så himla länge sedan, men vid närmare eftertanke börjar det ju bli det. Sundström är född 1945, ett år yngre än mina föräldrar. Skolväsendet har förändrats enormt mycket sedan huvudpersonen Saga var på väg mot studenten, något som på den tiden inte alls var en självklarhet.

Saga lever på 1960-talet i Stockholm. Hon sitter hellre med sina kompisar på café än går på gymnastiklektionerna och lärarna verkar inte tycka att det är något konstigt att väninnorna haft mens åtta veckor i sträck. Saga är smart och behöver inte anstränga sig för att få bra betyg. Däremot anses hon som omogen och hon riskerar att få sänkt betyg i ordning och uppförande. Omgivningen kallar henne och hennes gäng för Oppositionspartiet.

Oppositionspartiet
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918576311X

No comments: