Friday, June 21, 2013

En liten smula underbar

Utläst 130620: En liten smula underbar av Dawn French

Dawn French är en engelsk komiker som varit med i TV-serierna French & Saunders och Ett herrans liv. Det här är hennes debutroman och den är också komisk. Det låter inte så jätteroligt med en femtioårig kvinna som har en sjuttonårig dotter som klagar på allt, en sextonårig son som vill vara Oscar Wilde och en man som liksom bara finns där. Men det blir roligt med Frenchs skruvade berättarstil. Jag är imponerad över hur hon får saker att hänga ihop.

Mo ska fylla femtio och är mamma till två tonåringar. Sjuttonåriga Dora är inne i en period där hon hatar sin mamma och knappt pratar med henne. Sextonåringen Peter vill helst kallas Oscar och lever som Oscar Wilde. Att Mo är ungdomspsykolog känns ganska jobbigt när hon inte förstår sig på sina egna barn. Och maken är snäll och trygg men inte särskilt spännande. Så Mo är på väg att göra något riktigt dumt.

En liten smula underbar
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197980307

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag gillade boken :)
Fast lite för mycket i början....

Alltid Rött Alltid Rätt said...

Jag läste den nyss och tyckte den var väldigt rolig även om slutet var lite väl väntat :) Men däremot inte hur man skulle nå till slutet...

Ylva said...

Hannele. Ja, först tyckte jag språket var lite jobbigt när Dora berättade, men sedan vande jag mig.

Jerker. Jag som inte är van vid deckare hade inte alls fattat ;-)