Tuesday, March 12, 2013

Kickboxaren

130311: Kickboxaren av Maria Björn och Niklas Krog

Jag känner mig ganska långt ifrån målgruppen för den här boken som kommer från LL-förlaget och handlar om kickboxning, men jag tycker att den är bra för vad den är; en lättläst bok om sport för framför allt killar med lässvårigheter. Det är väldigt svårt att hitta lämpliga böcker för läsovana killar på gymnasiet så det här är en välkommen sådan. Jag har träffat författarna så det känns extra roligt för mig att läsa boken. Maria var tidigare samordnare för skolbibliotek i Älmhult och Niklas föreläste på Astradskolan när jag jobbade där. Språket känns ungdomligt och modernt med vissa undantag.

Eremias har fått en ny mobiltelefon av sin mamma. Hon har inte mycket pengar men förstår att han behöver det för att inte skämmas inför sina klasskamrater på den nya skolan. En dag dyker det plötsligt upp en okänd kille som hotar Eremias och tar hans telefon. Eremias som brukar vara skötsam blir besatt av att hämnas. Han vill slå ihjäl Robin, som han fått reda på att killen heter. För att klara av att försvara sig börjar han träna kickboxning, men om man slåss utanför klubben blir man avstängd för man får bara försvara sig.

Kickboxaren

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170534268

2 comments:

mormor Hanneles bokparadis said...

Kickbox är ganska roligt...

Ylva said...

Hannele. Kickbox verkar förskräckligt, men jag har aldrig sett det på nära håll så jag vet inte om det är så farligt som det låter.