Friday, February 01, 2013

Snacka skandinaviska

Utläst 130131: Snacka skandinaviska av Birgitta Lindgren & Anitha Havaas

Det här är en bok för dem som ska kommunicera med norrmän på jobbet eller privat och för dem som är nyfikna på språken i allmänhet. Som jag, som så länge jag kunnat läsa och skriva varit intresserad av Norden och våra språk. När jag var nio år var vi på semester i Norge där jag köpte en Bobo-tidning och skrev dit och önskade brevvänner. Alla brev besvarades (mamma och pappa betalade frimärkena som på den tiden hade samma porto i hela Norden) och ett tag hade jag 25 norska brevvänner. Jag har fortfarande kvar en, men vi har aldrig träffats på riktigt. Nu umgås jag flitigt med våra stuggrannar och nära vänner från Köpenhamn. Hon har studerat ett år i Sverige och är lätt att förstå, han är lite svårare. Jag har varit utbytesstudent på Island, rest till alla nordiska länder och läst svenska/nordiska språk på universitet. Med detta sagt vill jag visa att jag kanske är mer intresserad av Norden än de flesta och jag tycker det är kul att läsa på norska och danska. Det är lättare än att läsa på engelska, när man vant sig! Jag tycker att den här boken är mycket intressant och rolig att läsa.

Boken tar upp skillnader och likheter mellan språken. Vi får en genomgång av uttal, stavning, grammatik, dialekter och räkneord. Man får också exempel på skillnader och lömska ord, som heter lika men betyder olika saker. Boken beskriver kulturskillnader och hur man ska göra när man stöter på problem. Det ges exempel på personer som flyttat mellan länder och några som har kontakt med norrmän och danskar genom jobbet. Vissa väljer att prata engelska, men de flesta lär sig snabbt att anpassa sitt språk så att det ska vara lättare att förstå.

Snacka skandinaviska
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197993239

No comments: