Thursday, February 21, 2013

Flugornas herre

Utläst 130220: Flugornas herre av William Golding

Jag läste denna för att vi ska ha den i bokcirkel. Tyvärr kommer jag inte att kunna vara med på cirkelträffen som nog kommer att ha intressanta diskussioner. Den kom ut 1954 och har blivit en klassiker. Det är många som inspirerats av den, till exempel känns programmet Robinson som en liknande idé. Jag har för mig att jag läste den på litteraturvetenskapen, men är inte säker. Jag läste fruktansvärt många böcker det året och även utdrag ur många så det kan hända att jag bara läst delar. Hur som helst är den väldigt bra och hemskt otäck.

När ett flygplan störtar och kraschar på en liten ö i Söderhavet är det bara en grupp småpojkar mellan sex och tolv år som överlever. De stiftar lagar och väljer en hövding. När hövdingen Ralph blåser i den stora snäckan ska alla samlas till möte. Till en början går det bra, men efter en tid blir det bråk i gruppen och en annan pojke som heter Jack vill också vara ledare. Medan Ralph anser att det viktigaste är att de håller elden brinnande så att eventuella fartyg kan se den och komma och rädda dem vill Jack att de ska koncentrera sig på att jaga de vilda grisar som finns på ön så att de får kött. Motsättningarna blir större och större.

Flugornas herre
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174291289

No comments: