Monday, January 21, 2013

Ett kort uppehåll

Utläst 130120: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg

Det är inte jag som ska göra ett uppehåll med bloggandet/läsandet, men jag ville inte skriva ut hela titeln i rubriken. Den här boken har jag hört mycket om och nu har den vunnit Augustpriset. Det förvånar mig att den fick romanpriset när det mer är en faktabok (på bibliotek placerad som biografi), men jag tycker absolut att den förtjänar all uppmärksamhet. Det är så viktigt att vi inte glömmer förintelsen och nu finns det inte många överlevande kvar som själva kan berätta. Rosenberg gjorde ett starkt intryck på mig när han var med i Skavlan och berättade om boken. Han är journalist och författare och en mycket duktig skribent. Det enda jag kan invända emot är att jag tycker det blir lite tjatigt när han hela tiden referar till pappan som "du som ska bli min far".

Rosenberg berättar om sin fars väg från Auschwitz till Södertälje. Han skriver: "Om vägen till Auschwitz är ett helvete lika för alla är varje väg från Auschwitz ett mirakel för sig". Det var aldrig meningen att någon skulle överleva. Med hjälp av brev och andra dokument har Göran försökt följa i faderns fotspår. Han beskriver faderns första år i Sverige, hur han träffade modern och att de så småningom fick två barn. Han berättar om jobbet på lastbilsfabriken och faderns allt svårare depressioner.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100126276

No comments: