Wednesday, December 05, 2012

Något måste hända nu

Utläst 121205: Något måste hända nu av Anna Lindberg

Det är inte klokt så intressant det är för mig att läsa en roman av en tjej från Hedemora! Jag tror knappt aldrig det ens har hänt att någon från min lilla stad skrivit en skönlitterär bok som man kan tänka sig ustpelas där. Nu vill jag veta mer om denna Anna som jag bara fått veta "vuxit upp i Hedemora och Falun" och är född 1982. När bodde hon i Hedemora och vilka skolor har hon gått i? Jag frågade mina lärarföräldrar om de haft henne i skolan men har hittills bara fått svar på SMS: Vem är det? Jag måste forska vidare i detta!

Saker som jag kan känna igen är en lärare som kallas Hönan som troligen är inspirerad av Tuppen, korridoren mellan högstadiet och gymnasiet, huvudgatan och Konsum. Eftersom det är en roman vet jag inte alls vad som finns på riktigt. Det är en ungdomsbok och en debut, mycket välskriven med engagerande miljöbeskrivning. Tyvärr framträder inte människorna lika tydligt, jag skulle vilja veta mer om Ulrik och Isabelle men det här är en jättebra bok för mellan- och högstadiet!

Kim började umgås med Ulrik när de började högstadiet och i nian är de mycket nära vänner. Hon har nog egentligen ganska lätt för sig i skolan men lärare och föräldrar bekymrar sig över hennes val av umgänge. Ulrik är helt klart olämplig att hänga med, men han lär henne sådant som är viktigt; hur man klättrar upp på Konsums tak, drar halsbloss, hoppar med cykeln upp på trottarkanter. När Isabelle flyttar till stan umgås de alla tre, men det blir komplicerat. Både Ulrik och Kim beundrar Isabelle som är vacker och världsvan men det är svårt att veta vad Isabelle tänker.

No comments: