Sunday, November 11, 2012

Kär i kärleken

Utläst 121109: Kär i kärleken av Lina Forss

Det här är en ungdomsbok om Timotej som är sexton år och alltid kär i någon. Jag känner igen mig i det från tonåren när jag alltid skulle ha någon/några att tänka på, men för mig var det alltid olyckligt. Timotej, eller Timmy som hon vill kallas, flyttar med mamma och styvpappa till London för att styvpappan ska jobba där. Forss har själv bott i London och känner stan väl och det är alltid kul att läsa om England tycker jag, bland annat för att min man har en engelsk mamma. Det är en lättläst och underhållande debut för ungdomar och jag ska nog läsa hennes vuxenböcker också.

Timotej, som helst vill kallas Timmy, är sexton år och har tänkt börja gymnasiet på Östra Real i Stockholm när  styvpappan vill att hon och mamman ska följa med honom för att han ska jobba i London. De flyttar dit och Timmy som är bortskämd får en egen liten lägenhet bredvid de vuxnas. Timmy ska nog kunna trivas i London men saknar storebror Fredrik som är kvar i Sverige. Hon flirtar med många killar och har svårt att släppa taget när de inte vill vara ihop med henne på riktigt.

No comments: