Friday, November 30, 2012

Hallonbäcken

Utläst 121130: Hallonbäcken av Lina Forss

Nu har jag överdoserat Forss; det blev lite för mycket att läsa hennes två ungdomsböcker om Timotej + två vuxenböcker och samarbetet med Niklas Krog tätt efter varandra. Jag har inte riktigt fått kläm på om det ska föreställa att vara samma tjej i alla böckerna, men det känns så eftersom hon heter Timotej hela tiden. (Dock kallas hon Timmy i ungdomsböckerna och heter egentligen Anna Maria i vuxenromanerna.) Men jag gillar alla böckerna på olika sätt, särskilt ungdomsböckerna. Om man vill läsa om överklassmänniskor är det här himmelsvid skillnad, till det bättre, mot till exempel Denise Rudberg som skriver så dåligt så jag undrar om hon har någon korrekturläsning över huvud taget. Forss skriver bra och jag är road och imponerad av formuleringar som denna:

"-Nej, svarar han så irriterat att huden i utrymmet mellan ögonbrynen lägger sig i ett prydligt monogram för någon med initialerna JL."
(Sid. 151)

Timotej är 24 år och hennes liv är helt i kaos efter att mamman dött i cancer. Det är i början av 90-talet och lågkonjunktur men hon vill inte ta emot pengar av sin rika pappa längre utan letar jobb för att försörja sig själv. Hon får ett jobb på en nystartad reklamradiokanal men gör bort sig där. En natt när hon är ute och festar träffar hon Oden som hon snabbt faller för. Kanske går det lite för fort och de har snart flyttat ihop. Oden har en mycket märklig familj och Timotej undrar vad det är för fel på den men Oden vägrar att berätta. Han har dessutom en halvbror som heter Gabriel som är väldigt lockande.

No comments: