Friday, August 17, 2012

Att komma hem ska vara en schlager

Utläst 120817: Att komma hem ska vara en schlager av Per Hagman

Den här kom ut 2004 och jag köpte den i pocket, troligen tre för två, och sedan har den inte blivit läst. Jag har för mig att jag läst något annat av Hagman och gillat och kanske skulle jag ha tyckt om även denna för fem-tio år sedan men nu blir jag bara irriterad. Jag tycker att han är dryg, snobbig och överlägsen. Det är en roman med självbiografiska inslag, till stor del verkar det som.

Per reser från stad till stad, från land till land, men har svårt att hitta en plats han vill kalla hemma. Han provar med att bo i Göteborg, Stockholm, Dubai, Kairo och Paris. Han blir intresserad av falkar och lyckas få köpa en i en liten skum bakgränd i Kairo. Han umgås med fotomodeller och tonårskärlekar. Tidningarna skriver att han har en hemlig romans med prinsessan Madeleine och han är bekant med Peter Siepen.

No comments: