Tuesday, May 15, 2012

Vi har redan sagt hej då

Utläst 120514: Vi har redan sagt hej då av Daniel Åberg

Jag tyckte om Åbergs debut Dannyboy och kärleken som kom redan 2005 men sedan har det varit tyst från honom fram till denna andra roman som kom 2011. (Fast jag som läser bloggen Bokhora har fått en del information från hans fru Johanna Ögren.) Problemet med att vänta så länge med sin andra bok tar han upp i den här romanen vars huvudperson Filip är författare som -hepp! har kommit ut med en bok men har svårt med skrivandet av den andra. I övrigt hoppas jag att Åberg själv är långt ifrån Filip, som är rent odräglig i sitt sätt att lämna tjejer innan det blir för allvarligt. Jag gillar den här boken, men som sagt inte huvudpersonen. Ett intressant grepp är att kapitlen kommer i oordning vilket stör mig till en början, för att sedan bli mer och mer fascinerande.

Filip har inte haft en flickvän på fem år. Däremot har han haft fruktansvärt många dejter och mindre seriösa ragg. Han har utvecklat en strategi att dejta tjejer som redan har pojkvänner men blir till slut trött på sig själv och undrar varför han har blivit som han blivit och framför allt hur han ska kunna ändra sig. När han träffar Iris känner han att det här skulle kunna bli något på riktigt. För Iris är annorlunda. Ett problem är att hon är med barn vilket hon berättar första gången de ses.

No comments: