Wednesday, May 23, 2012

Sågverksungen

Utläst 120523: Sågverksungen av Vibeke Olsson

Jag har inte riktigt varit sugen på att läsa "någon eländesskildring från 1800-talet", men gillar Olsson. Hon debuterade redan som sjuttonåring med Ulrike och kriget som är en fantastisk bok. En kollega tipsade om denna och därför blev det av att jag lånade den. Och tacksam är jag för det, för bättre barndomsskildring har jag inte läst på länge! Det här är den första i en trilogi och nu har alla delar kommit så jag behöver inte vänta på fortsättning (och på så sätt är det praktiskt att upptäcka en bra bok sent).

Bricken är en flicka som ska fylla elva år i norrländska Svartvik 1879. Hennes pappa arbetar på sågverket och hon får också börja där som ströflicka. Hon är stolt över att få arbeta och anses duktig. Men så kommer strejken, alla sågverk i Sundsvallstrakten utom ett står stilla. Brickens pappa vill inte vara en förrädare och bryta strejken men de får det svårt att få det att gå ihop hemma utan lön. Samtidigt får Brickens mamma magsår och ordineras vila och det är omöjligt att få henne att sitta still för hon vill tvätta, väva och göra vad hon kan för att försörja familjen.

2 comments:

mimmimarie said...

Jag har den liggande oläst och har inte kommit till skott, din puff här kanske hjälper.

Ylva said...

Mimmi. Hoppas det, den är så läsvärd!