Saturday, April 21, 2012

Havsmannen

Utläst 120420: Havsmannen av Carl-Johan Vallgren

Jag tyckte om Den vidunderliga kärlekens historia, men sedan har jag inte läst något mer av Vallgren förrän nu. Han var med på förra årets litterära båtsalong och berättade då om Kunzelmann och Kunzelmann men det känns inte som en bok i min smak. Om den här boken tycker jag lite sådär. De första hundra sidorna är bra, men sedan dyker den övernaturliga havsmannen upp, ett slags manlig sjöjungfru, och då blir det lite väl skruvat. Vallgren gör själv jämförelsen med Ajvides Låt den rätte komma in, men där jag tycker att det faktiskt fungerar med en vampyr i 80-talets Blackeberg är jag mer tveksam till en okänd havsvarelse i 80-talets Falkenberg. Boken är välskriven, men storyn håller inte hela vägen. Jag tycker inte att ungdomarna är helt övertygande; jag har svårt att se en sådan oerhört bortkommen sjundeklassare som Robert, även fast han går i OBS-klass.

Nella går i nian och Robert i sjuan på 80-talet i Falkenberg. Robert går i OBS-klass och är mobbad och Nella försöker skydda honom till varje pris. Hon lovar att betala skolans värsting Gerard pengar för att låta Robert vara ifred, men kan inte få ihop tillräckligt. Hemifrån får de inget stöd, mamman är alkoholist och pappan har just kommit ut ur fängelset. Nella har en kompis som hon litar på, Tommy, men en dag märker hon att han beter sig konstigt. Han och hans bröder gömmer en konstig varelse i en gammal sjöbod. Bröderna plågar den men Nella och Tommy vill hjälpa den tillbaka djupt ned i havet där den kommer ifrån.

2 comments:

mimmimarie said...

Jag har faktiskt ingen större lusta att läsa den här boken.

Ylva said...

Mimmi. Nej, den är inget måste. Däremot är jag sugen på att läsa För herr Bachmanns broschyr som verkar absurd.