Monday, March 12, 2012

Det borde finnas regler

Utläst 120304: Det borde finnas regler av Lina Arvidsson

Att vara fjorton år är inte lätt, man är varken barn eller vuxen. Tonårsföräldrar som läser den här boken får ångest över allt som dessa fjortonåringar gör och jag får ångest över att minnas hur jag var som tonåring. Jag ville inte vara olik andra, men samtidigt tyckte jag att de var tråkiga som bara pratade om killar, disco och utseende så jag ville kanske att de andra tjejerna skulle vara som jag i stället. Som tur var hade jag töntiga kompisar som jag umgicks med och pratade i och för sig om killar, men vi kom aldrig nära dem.

Mia är kompis med Miriam, har alltid varit och kommer alltid att vara. Men när Miriam blir kär i Per, som är fyrti år, tycker Mia och deras kompis Karl att det är äckligt. Det är ju till och med olagligt att ligga med någon under femton. Miriam är den coola, snygga tjejen som alla killar tittar på och Mia kan väl också vara cool på ett sätt, men hon är mer svart och arg och ingen bryr sig om henne. Förrän hon träffar Vlad som är sjutton, har hatt och hängslen, spelar i ett band och skriver en roman.

No comments: