Friday, October 28, 2011

Småländska ord & läten

Utläst 111027: Småländska ord & läten

Jag var på en föreläsning om den här boken i tisdags och det var tur, för jag hade glömt bort att jag ville läsa den. Vi har köpt den till skolbiblioteket så det var bara att plocka hem den. Boken är skriven av Smålands akademi och jag har haft en av medlemmarna som föreläsare när jag läste litteraturvetenskap i Växjö; Ingrid Nettervik, en mycket entusiastisk och kunnig människa. Elisabeth Hjortvid som är en av redaktörerna minns jag från när jag var liten och läste hästboken Ylva och Arran (som jag fick för att jag heter Ylva).

Boken är full av intressanta och ofta roliga anekdoter om småländska. Jag tycker inte att man behöver vara extremt intresserad av dialekter för att läsa den, men det är klart att det är extra trevligt för mig som är inflyttad småländska (fast jag kommer alltid att kalla mig dalkulla) och gillar dialekter och språkfrågor.

2 comments:

klok som en bok said...

Fattar man något om man inte är smålänning då:-)?

Du har fått en award på min blogg:-)!

Ylva said...

Klok. Ja, det fina är att de förklarar orden. Det behövde jag efter föreläsningen, då jag inte hängde med hela tiden. Tack, snälla för awarden!